Strava a cvičenie pre zdravú prostatu

October 6th, 2016

Strava a cvičenie pre zdravú prostatuČo mám urobiť pre zlepšenie symptómov zväčšenej prostaty a pre zníženie rizika vzniku rakoviny prostaty? Toto je jedna z najčastejších otázok, ktorú kladú pacienti svojim ošetrujúcim lekárom. Odpoveďou je, že správnemu fungovaniu prostaty a organizmu môžeme dopomôcť správnou životosprávou a aktívnym pohybom. Je teda len na nás, či sme ochotní urobiť vo svojom živote určité zmeny, ktoré sa nám v konečnom dôsledku mnohonásobne vrátia v podobe zlepšenia zdravotného stavu a zmiernenia prostatických ťažkostí.

.
Prostata a zdravá životospráva

Pri strave sa dietológovia, lekári a výskumníci zamerali na celkové stravovacie návyky zdravej životosprávy, namiesto vymenovania špecifických potravín. Je to jednoduchšie ako by ste si mysleli. Experti vypracovali nasledujúce základné odporúčania:
.

  1. Každý deň zjedzte aspoň 5 porcii ovocia a zeleniny.
    .
  2. Uprednostnite celozrnný chlieb pred bielych chlebom a vyberte si celozrnné cestoviny a obilniny.
    .
  3. Obmedzte konzumáciu červeného mäsa, vrátane hovädzieho, bravčového, jahnacieho, kozacieho a spracovaného mäsa, akým je mleté mäso alebo párky či salámy. Zdravými zdrojmi bielkovín sú ryby, hydina bez kože, fazuľa, bôby a vajíčka.
    .
  4. Uprednostnite zdravé tuky, ako olivový olej, ľanový olej, orechy (mandle, vlašské orechy, lieskové orechy) a avokádo. Obmedzte nasýtené tuky z mliečnych výrobkov a iných živočíšnych výrobkov. Vyhýbajte sa čiastočne hydrogenovaným tukom (trans-tuky), ktoré sa nachádzajú v mnohých fast-foodových jedlách a balených potravinách.
    .
  5. Vyhýbajte sa cukrom sladeným nápojom, akými sú malinovky a mnohé ovocné džúsy. Sladkosti jedzte len príležitostne.
    .
  6. Znížte príjem soli. Vyberajte si jedlá s nízkym obsahom sodíka (Na). Čítajte a porovnávajte etikety potravinárskych výrobkov. Obmedzte konzumáciu konzervovaných, spracovaných, balených a mrazených potravín.
    .
  7. Strážte si veľkosť porcii jedla. Jedzte pomaly a prestaňte jesť, keď ste sýty.

.
Prostata a aktívny pohyb

Popri správnej životospráve by ste mali ostať aktívny. Pravidelné cvičenie znižuje riziko vzniku závažných zdravotných ťažkostí akými sú ochorenia srdca, infarkt myokardu a niektoré typy rakoviny. Klinické štúdie, ktoré priamo sledovali vplyv cvičenia na prostatu, vo veľkej väčšine uvádzajú prospešnosť pravidelného cvičenia pre zdravie prostaty.

V štúdii na 30 000 mužoch vedci zistili inverzný vzťah medzi fyzickou aktivitou a symptómami benígnej hyperplázie prostaty. Jednoducho povedané, muži ktorí boli viac fyzicky aktívni mali nižšiu pravdepodobnosť vzniku problémov so zväčšenou prostatou. Aj nízko či stredne intenzívna fyzická aktivita, ako pravidelné prechádzky v stredne rýchlom tempe, bola pre mužov prospešná.

V ďalšej štúdii 231 pasívnym mužom s chronickou prostatitídou na 18 týždňov náhodne nasadili jeden z dvoch programov cvičenia. Prvý program cvičenia pozostával z aeróbneho cvičenia, ktorý zahŕňal rýchlu chôdzu. Druhý program cvičenia pozostával z anaeróbneho cvičenia, ktorého súčasťou bolo zdvíhania nôh, brušáky a strečing. Obe skupiny cvičili 3-krát za týždeň. Na konci štúdie sa obe skupiny mužov cítili lepšie, ale muži zo skupiny aeróbneho cvičebného programu zaznamenali podstatne výraznejší ústup prostatickej bolesti, úzkosti a depresie a výrazné zlepšenie kvality života.

Ak Vám úprimne záleží na svojom zdraví, nespoliehajte sa len na lieky a nebuďte pasívny. Zvoľte si aktívny prístup k životu, vedome sa rozhodujte o potravinách, ktoré zjete a o aktivitách, ktorým budete venovať svoj čas.

7 odporúčaní pre zdravú prostatu

September 23rd, 2016

Odporúčania pre zdravú prostatuNa klinické prejavy benígnej hyperplázie prostaty, akými sú klinicky stredne závažné a závažné symptómy dolných močových ciest, trpí asi 13% mužov vo veku 40 až 49 rokov a 28% mužov starších ako 70 rokov.

Našťastie je toho veľa čo môžete urobiť pre zachovanie si zdravej prostaty a pre stabilizáciu zdravotného stavu. Profesor urológie a lekár Christopher Saigal z UCLA odporúča nasledujúcih 7 tipov, s ktorými môžete začať okamžite:
.

  1. Udržujte si zdravú hmotnosť a pravidelne cvičte.
    .
  2. Jedzte viac ovocia a zeleniny. Rajčiny, melóny, ružové grapefruity, guava a papája obsahujú silný antioxidant lykopén. Dobrou voľbou sú tiež rôzne druhy kapustovitej zeleniny ako brokolica, karfiol, kapusta, ružičkový kel, čínska kapusta a kel.
    .
  3. Informujte svojho ošetrujúceho lekára o výskyte rakoviny prostaty vo Vašej rodine. Ak sa rakovina prostaty prejavila u Vášho otca alebo brata, máte viac ako 2-násobnú pravdepodobnosť, že sa toto ochorenie prejaví aj u Vás.
    .
  4. Do svojho jedálnička pridajte geneticky NEmodifikovanú sóju a výrobky z nej, napríklad tofu, sójové orechy alebo sójovú múku a prášok.
    .
  5. Nefajčite.
    .
  6. Jedzte viac potravín bohatých na selén (Se). Bohatými zdrojmi selénu sú pšeničné klíčky, tuniak, sleď a ďalšie morské živočíchy, hovädzia pečeň, obličky, vajcia, slnečnicové a sézamové semienka, kešu orechy, hríby, cesnak a cibuľa. Selén znižuje riziko rakoviny prostaty.
    .
  7. Po 50-tom roku života si 1-krát za rok nechajte urobiť krvný test PSA a digitálne rektálne vyšetrenie. Ak patríte do skupiny s vysokým rizikom rakoviny prostaty (výskyt ochorenia u najbližších príbuzných), na test a vyšetrenie začnite chodiť už vo veku 45 rokov.
    .

Ak začnete poctivo a aktívne dodržiavať uvedené rady, budete pred rakovinou prostaty vždy o krok vpred.

Efektívnosť saw palmetto extraktu pri liečbe benígnej hyperplázie prostaty (BHP)

September 7th, 2010

Tím amerických lekárov (Wilt, Ishani, Stark, MacDonald, Lau a Mulrow) systematicky spracoval a vyhodnotil výsledky 18-tich klinických štúdií so saw palmetto extraktom, ktoré boli vykonané do roku 1997. Cieľom ich analýzy bolo jednoznačne potvrdiť alebo vyvrátiť zistenia o liečebných účinkoch saw palmetto extraktu u pacientov s nenádorovým zväčšením prostaty. Skúmané klinické štúdie trvali od 4 do 48 týždňov a zúčastnilo sa ich takmer 3.000 pacientov, vo veku od 40 do 88 rokov, s mierne pokročilými symptómami benígnej hyperplázie prostaty. Vo väčšine štúdií sa pacientom podával saw palmetto extrakt v dennej dávke 320mg (2-krát za deň po 160mg).

V porovnaní so skupinami pacientov užívajúcich placebo, pacienti v skupinách, ktorým bol podávaný saw palmetto extrakt zaznamenali veľmi pozitívne výsledky. Konkrétne, symptómy obštrukcie výtoku močového mechúra sa v priemere zlepšili o 28%, časté močenie v noci o 25%, stredný prietok moču o 24%, priemerný prietok moču o 28% a objem zbytkového moču v mechúri po vymočení sa znížil až o 43%.

Na základe výsledkov štúdií lekári ďalej potvrdili, že saw palmetto extrakt vyvolal v tele pacientov so zväčšenou prostatou podobné pozitívne reakcie ako aktívna látka finasterid. Pacienti pri saw palmetto extrakte však nezaznamenali žiadne negatívne účinky na mechanizmus erekcie, čo je pri finasteride bežným sprievodným javom.

V závere svojej štúdie americkí lekári potvrdili, že saw palmetto extrakt skutočne je efektívnym liečebným prostriedkom pri liečbe benígnej hyperplázie prostaty (nerakovinového zväčšenia prostaty) u mužov s miernymi a mierne pokročilými symptómami zväčšenia prostaty.

Video: Transuretálna resekcia prostaty TURP

June 3rd, 2010

Pozrite si ako prebieha chirurgický zákrok – transuretálna resekcia prostaty TURP.

Pre spustenie prezentácie kliknite na plochu videa.

Zväčšená prostata je prirodzenou súčasťou starnutia

January 18th, 2010

Zväčšenie prostaty je v živote muža úplne prirodzeným javom. Lekári tento jav nazývajú benígna hyperplázia prostaty (BHP) alebo benígna prostatická hypertrofia. 

Počas života muža prechádza prostata dvomi rastovými fázami. Prvá rastová fáza prostaty prebieha na začiatku puberty, kedy prostata zdvojnásobí svoj objem. Okolo 25-ho roku života muža začína prostata opäť rásť. Táto druhá rastová fáza prostaty môže po rokoch vyústiť do benígnej hyperplázie prostaty.

Aj keď prostata rastie počas takmer celého života muža, jej zväčšovanie zvyčajne spôsobuje problémy až vo vyššom veku.